Networking najlepszą metodą pozyskiwania partnerów biznesowych

Networking to ostatnio bardzo popularne pojęcie w biznesowym świecie. Nie jest to tylko modne słowo, to coś dużo więcej. Pierwszy raz tego terminu użyto w 1954 roku, kiedy to pojawił się on w pracy socjologa i antropologa Johna Arundela Barnesa.

O naszych doświadczeniach związanych z networkingiem pisaliśmy już tu. Dzisiaj natomiast chcemy przybliżyć jego definicję osobom dopiero co wkraczającym w jego świat. 

Najogólniej rzecz ujmując, można powiedzieć, że networking to po prostu sieć kontaktów. Według badań wynika, że aż 65-85 % osób dostaje pracę, dzięki sile rekomendacji. Nie mniej nie chodzi tutaj oczywiście o kumoterstwo, protekcje czy inne negatywnie brzmiące pojęcia.

Encyklopedyczna definicja nazywa taką sieć kontaktów procesem wzajemnej wymiany informacji i możliwości, który prowadzony jest dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Prawdziwy networking potrzebuje kilku bardzo ważnych budulców, takich jak systematyczność, czas, zaufanie oraz wzajemność. Jakie korzyści niesie ze sobą taka wymiana informacji? Przede wszystkim dzięki niemu mamy większy dostęp do wiedzy, umiejętności, kontaktów, których sami nie posiadamy. To też świetne miejsce do wymiany własnego doświadczenia, które jest przecież bardzo ważne w biznesie. Podczas takich spotkań można porozmawiać o najnowszych trendach, spojrzeć na różne aspekty pod innym, świeżym kątem. Od czego jednak zacząć? Najlepiej zacząć od sedna, czyli od ludzi, których znamy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Nastaw się tutaj na słuchanie, ponieważ tylko wtedy możesz wyłowić coś interesującego. Nie zapomnij też o tym, że liczy się pierwsze wrażenie. To ważna zasada zarówno w przypadku kontaktów prywatnych, jak i zawodowych. Trzeba po prostu dać się poznać z jak najlepszej strony. Kolejna rada, to dawaj i bierz. Networking to przecież wymiana obustronna, dlatego każda ze stron musi otrzymać jakieś korzyści. To bardzo cenne biznesowe narzędzie, które przynosi owocne plony. Ponadto jest to doskonała okazja do poszerzania swojej strefy komfortu. Dzięki poznawaniu ludzi z różnych branż można ćwiczyć swoje umiejętności interpersonalne, a także wzbogać wiedzę. Musisz być tylko świadom, jakich relacji potrzebujesz, dzięki temu będziesz miał jasno określony cel. Chodzi głównie o zróżnicowanie sieci kontaktów, dlatego trzeba być otwartym na nowe znajomości. I zapamiętaj, że na piedestale trzeba stawiać relacje, a nie zysk. Tylko takie myślenie może doprowadzić nas do celu, jaki sobie obraliśmy. Długotrwała współpraca musi mieć silne podstawy, dlatego bądź konkretny, otwarty i zdeterminowany.

 Nieprzypadkowo networking narodził się w erze internetu. Bardzo znanym i cenionym portalem, który pozwala wykorzystać sieć kontaktów jest Linkedin, który umożliwia m.in. dodawanie swoich umiejętności, doświadczenia zawodowego. Dzięki temu potencjalni pracodawcy mogą zapoznać się z naszą kandydaturę w bardzo prostu sposób. Narzędzie to często wykorzystywane jest w procesie rekrutacji prowadzonym przez korporacje i przy zatrudnianiu osób na wyższe stanowiska. Jak zacząć budować swoją tożsamość w sieci? Najprościej założyć profil zawodowy w mediach społecznościowych, jak i na specjalistycznych portalach związanych z karierą. Należy też wykazać się aktywnością, czyli czynnym udziałem w dyskusjach, a także pokazać się jako dobry fachowiec w jakiejś dziedzinie. I na sam koniec trzeba wziąć sobie do serca, że w zawieraniu nowych znajomości liczy się jakość, a nie ilość.

[fbcomments]